Na rozdíl od Moábců a Amónců Hospodin přikázal, aby jiní příbuzní vyvoleného lidu byli zcela zničeni. Pojďme se tedy podívat na to, kdo to je Amálek a co za ním stojí.
Boží slovo nám říká, že Jákobův bratr Ezau byl svévolník, který žil život plný vzpoury proti Bohu i svým rodičům. Pohrdal všemi hodnotami. Přesto, že si uvědomil svou chybu, když přišel o požehnání, čteme o něm, že nenašel ve svém srdci místo pro pokání. Jeho sebelítost nevedla k nápravě. Ezauovým „koníčkem“ byly svatby či svazky se ženami z okolních národů, které trápily jeho matku. S jednou z nich zplodil Elifaze. Ten měl s Timnou (což se překládá „nátlak, odepření, zabránění“) syna Amáleka. Jeho jméno je těžko přeložitelné, všeobecně se vžil výklad „ten z hlubin, dolák“.
Edómci, tedy souhrnně všichni Ezauovi potomci, sídlili v pohoří Seir. V Genesis 36:40-43 se dozvídáme jména jejich rodinných klanů a sídlišť. Toto území obdržel jako své dědictví kmen Juda. Hospodin vyvedl národy, které neměly být vyhlazeny, z oblasti zaslíbené země, ale o těch, které tam ponechal, jasně řekl, že mají být zničeny pro svou zkaženost a nenapravitelnost. Bůh dobře věděl, jak silná mocnost se za Amálekem skrývá, a jak by mohla uškodit Jeho lidu.
První bitva s Amálekovci se odehrála při exodu do země zaslíbené. V Deuteronomiu 25:17-19 se podrobněji dozvídáme, že šlo o podlý čin. Nepřátelé se nepostavili soupeřům čelem, ale napadli zadní voj Izraelců, jež tvořili slabí a unavení lidé, kteří neměli sílu bojovat. Izraelci odpověděli útokem pod vedením skvělého vojevůdce Jozua a s Boží pomocí porazili Amálekovce v památné bitvě. Všichni ji známe – Mojžíš se zdviženýma rukama, symbolem modlitby a spolehnutí se na Boha, zprostředkoval svému lidu zázračné vítězství.
Po tomto nadpřirozeném zásahu Hospodin zaslibuje, že Amálek bude zcela vyhlazen. Tuto zprávu o neslavné budoucnosti pak nepřátelům Božího lidu do očí přednese Balám (4 M 24:20). Hospodin rovnou udal i dobu, kdy k tomu dojde – až Jeho lid obsadí zemi a odpočine od bojů s ostatními národy. Zatím tedy Izraelci narážejí na Amálekovce dál.
Ve 3. kapitole Soudců se Amálek spojil s Moábci a Amónci, aby pomohli moábskému králi podrobit si Izrael. Tady si dovolím poznámku, že útok na naše životy či církev nezřídka bývá výsledkem spojení různých duchovních sil. Také za povoláním soudce Gedeona stálo Amálekovo spřáhnutí se s Midjánci a jejich společné pustošení zaslíbené země.
Úkol s Amálekovci zatočit jednou provždy připadl králi Saulovi. Zde se ale naplno projevila Saulova svévole a první izraelský král selhal, což pro něj mělo (a pro národ později mohlo mít) fatální následky. Edómce včetně Amálekovců a také další národy si později podrobil král David. A za Ezechiáše Šimeónci vyhladili poslední zbytky amálekovského národa (1 Lt 4:43). Jenže s duchem Amáleka se ještě neloučíme. Stál za plánem úplného vyhlazení židů, o němž vypráví kniha Ester. Haman, původce tohoto nenávistného plánu, byl potomkem Agaga, tedy pocházel z linie amálekovských vládců. Teprve jeho porážkou byl tento zlý národ vymýcen.
Některé duchovní mocnosti nesou jména lidí, skrze něž se v minulosti projevily. Také Amálek je synonymem pro démona s určitým způsobem jednání. Působí na Boží lid tím, že ho zatíží tvrdou prací, trápením a úzkostí a tak ho odvádí od jeho cesty. Jako dědictví Ezaua, který pohrdal hodnotami, přináší do církve úpadek morálky. Tam, kde bylo velké probuzení, projevily se po čase působením této mocnosti, se kterou nikdo nejednal, vážné hříchy, ovlivňující celý svět. Příkladem je sbor v Korintu, v němž propuklo smilstvo, jaké nebylo ani mezi pohany.
Tam, kde je Amálek ve spojení s dalšími duchovními silami, působí hospodářský útlak (Ehúd, Gedeon).
Pokud s ním není jednáno v osobním životě, vede ke ztrátě povolání (Saul).
Do církve jako stupňování potíží přináší vzpouru a rozdělení (David – po vydrancování města Ciklag).
V příběhu Ester ukázal, že je bez slitování, od útlaku pokračuje k úplnému zničení své oběti.
Co na Amáleka platí? Prevencí je modlitební život církve, její bdělost, jednota a soudržnost, poslušnost duchovním autoritám. Pokud je vliv tohoto ducha už silný, pak je třeba sáhnout k atomové bombě křesťanů – půstu. Podívejme se na jednotu a odhodlanost židů za doby Ester. Šlo přece o život! I církvi jde o život, o přežití sborů, když se Amálek dá do práce. Povzbuzením ale může být, že Amálek udeří plnou silou v době, kdy má přijít požehnání a průlom. Proti Davidovi bojoval vždy Amálek – ale člověk, který se umí posilnit v Bohu, nebo zdravá, připravená církev, si s tímto nepřítelem umí poradit. A potom přijde velké vítězství.